En blogg om att komma i form, hitta löpglädjen och må bra.

lördag 11 augusti 2012

Intervallträning

Idag blev det en lite hemmasnickrad intervallträning. Ville prova att springa fort eftersom jag skall springa ett 5 km-lopp på torsdag nästa vecka. För att göra det lite enkelt så sprang jag fem varv på 1,25-slingan. Varv 1, 3 och 5 i långsamt tempo och varv 2 och 4 snabbt. Nu blev första varvet lite för snabbt och 1,25 km är väl lite långt för intervallträning men någon nytta gjorde det säkert. Kul att se att jag kan springa i 5:04-tempo om än bara i 1,25 km. :-)

Träningen blir roligare och lättare om man leker lite med löprundorna. Hade jag bara sprungit 6,25 km hade det varit jobbigare än det blev idag när det var indelat i fem varv i olika tempo. Så det är mitt tips när det börjar kännas tråkigt med löpträningen. Lek med rundorna. Olika tempo, nya vägar, med eller utan musik. Bara man förändrar något så går det lättare.

Nu kaffe och lite trädgårdsarbete!

Mia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar