En blogg om att komma i form, hitta löpglädjen och må bra.

onsdag 27 juni 2012

Hur träna då?

Hur skall man lägga upp träningen då? Nu är det 66 dagar kvar till Tjejmilen. Förra året när jag bestämt mig för att springa Tjejmilen så kollade jag i tidningar och på nätet och hittade flera olika träningsprogram för att komma i form för diverse lopp. Jag blev trött och tappade sugen bara av att läsa dom. Dom är säkert jättebra och funkar för många. Men måste det vara så krångligt? Intervallträning, tröskelpass, maxpuls, backträning. Och så tidskrävande? Med två barn så har man inte hur mycket tid som helst att lägga på sin träning. Kände att kan man inte bara typ...eh...springa?


Så det är den varianten jag kör på i år igen. Jag bara springer. Planen är att köra tre pass i veckan och ett av dom skall vara långpass. Den rundan jag springer oftast är 5,2 km lång och är en rätt så backig skogsslinga. Långpasset skall så småningom ligga på runt milen och jag håller långsamt på att öka distansen. Det är inte bra för kroppen att öka för fort så man får ta det lite lugnt. För tillfället ligger långpasset på 7,3 km och är en rolig slinga att springa. Både asfalt och skog och lagom kuperad.

Så, jag tuffar på och så får vi se hur det artar sig. Kanske jag lite längre fram i sommar provar något annat, men just nu är det så här jag kör. När jag idag efter 7 km hade kraft att trycka på i sista uppförsbacken kändes det härligt. Nio gånger har jag sprungit sedan två-månaders uppehållet. Det finns hopp! Och 66 dagar är en evighet! ;-)

Ha´det bra!


Mia





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar